Mei 2019 - Gelukkige kinderen

Mijn kinderen gaan de grens over. Wat nu?

We weten nu hoe belangrijk het is om kinderen een veilige omgeving te geven door middel van het bieden van duidelijke grenzen. Grenzen die niet steeds verschuiven en waar geen gaten in zitten.

Ook al ben je daar als ouder nog zo goed in of ben je daar steeds beter in aan het worden: kinderen zullen toch de grenzen over blijven gaan.

Dit zijn de belangrijkste redenen dat kinderen de gestelde grenzen over gaan:

  1. Een kind krijgt wat het wil door zich te misdragen.
    Beloon het negatieve gedrag van het kind dus nooit!
  1. Te weinig aandacht voor positief gedrag.
    Als een kind te weinig positieve aandacht krijgt gaat het negatieve aandacht vragen. Heeft jouw kind voldoende positieve aandacht, complimenten en beloningen gehad?
  1. Verkeerde voorbeeld geven
    Het voorbeeld dat het kind krijgt is altijd sterker dan wat hem verteld wordt. Hoe is jouw/jullie manier van communiceren, je taalgebruik?
  2. Onduidelijke instructies
    Wanneer je kind teveel instructies, te weinig instructies of instructies krijgt die niet op zijn niveau zijn afgestemd zal het weinig effectief zijn.
  1. Kwetsen, pijn doen, negatief spreken
    Doe je kind bij het instrueren of corrigeren geen pijn met je woorden. Kwets je kind niet. Plak geen negatief stempel op je kind, maar op het gedrag. Wat jij spreekt tegen en over je kind zal zijn innerlijke stem gaan worden!
  1. Straf verkeerd gebruiken
    Als je altijd dezelfde consequentie hanteert of wanneer een consequentie veel te mild is zal het geen effect hebben op het gedrag van je kind.
  2. Invloeden van buitenaf
    Onze kinderen worden ook beïnvloed door de (social) media, door school, de buurt, sportclubs, vrienden enz. Zorg er daarom voor dat je weet wat er speelt, ook buitenshuis.Zorg ervoor dat je varieert in consequenties bij het overtreden van de grenzen. Dat zal het meeste leerrendement hebben voor het kind.

    Wanneer een kind zeer frequent een tijd op z’n kamer zit weet het misschien niet eens meer waarom het daar weer zit. Wanneer een kind de opdracht krijgt om op z’n kamer  op te gaan schrijven welke complimenten het de komende week dagelijks gaat geven aan z’n broers of zussen zal het dat weken later nog weten.

4 zeer effectieve manieren van corrigeren/instrueren:

Positief corrigeren en instructies geven

Weet je dat 80% van het corrigeren positief is om te draaien? Denk maar aan de makkelijkste voorbeelden: Niet springen, niet schreeuwen, niet treuzelen met je kleren…

Kun je veranderen in: Ga maar rustig zitten, praat eens wat zachter, als je wat sneller je kleren aan hebt dan…

Bij kinderen komt dit veel beter aan (wetenschappelijk bewezen!) dan te horen wat ze niet moeten doen. Het zorgt ook direct voor een veel betere sfeer in huis.

Creatief corrigeren

Corrigeren met humor is super belangrijk, maar vaak ook een valkuil. Dit is nooit in te zetten wanneer een kind bewust ongehoorzaam is. Beloon dat nooit met een grapje, want dan zal het juist herhaald gaan worden.

Wanneer dan wel?

Humor kun je inzetten bij het spiegelen van bepaald gedrag. Zo ziet het kind hoe overdreven zijn reactie bv is.

Humor zorgt ook voor afleiding en voor lucht. Zeker bij jonge kinderen werkt dit vaak erg goed.

Corrigeren met humor kun je heel goed doen bij het aanleren van goede gewoontes en het afleren van slechte gewoontes.

Geef het kind leuke opdrachten wanneer het misgaat. Bv

– 5 keer opdrukken
– rondje om het huis rennen
– liedje zingen

Zo zorg je op een leuke manier voor bewustwording van het gedrag.

Het juiste gedrag laten herhalen of vergroten

Vergroot de positieve instructie, dus laat het kind het tegenovergestelde gedrag herhalen.

Bv – bij verkeerd taalgebruik – zeg nu 5 lieve dingen tegen je broer
– stampen op de trap – loop nu zachtjes 2 keer op en neer
– schreeuwen – nu mag je 5 min. alleen maar fluisteren
– ramen van de buren vuil gemaakt – komende maanden hun ramen schoonmaken 1x per maand

Logisch gevolg op gedrag

Dit is iets dat je niet als ouder oplegt, maar een logisch gevolg van het gedrag. Zorg ervoor dat je hiervan gebruik maakt en dingen niet voor je kind gaat oplossen! Vooral bij tieners is dit goed toe te passen. Ze gaan hierdoor leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Bv – kind heeft iets kapot gemaak – moet van z’n eigen geld iets nieuws kopen
– kind heeft de was niet in de mand gegooid – kleding is niet gewassen
– kind (tiener) zou zelf de fiets naar de fietsenmaker brengen maar heeft dat niet gedaan -moet lopend naar school

Ga hier leuk mee oefenen!

Hoe meer je gebruik gaat maken van deze consequenties, hoe minder de meer vanzelfsprekende consequenties zoals een time-out of het afnemen van privileges nodig zullen zijn (die overigens niet verkeerd zijn).

Wees creatief en zorg dat de consequentie past bij de overtreding voor een optimaal leerendement en uiteindelijk de meeste ontspanning in je gezin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *